Fundraisingstips

Je wilt een actie organiseren, maar je weet niet hoe eraan te beginnen? Dan ben je hier op de juiste plaats. Dit beknopte stappenplan is een leidraad die je kunt volgen om je actie tot een goed einde te brengen.

1. Soort actie kiezen
Eerst en vooral is het belangrijk dat je beslist wat voor actie je wilt organiseren. 

2. Plan opstellen en budget vastleggen
Wanneer je soort actie vastligt, is het nodig om een actieplan op te stellen en een streefbudget vast te leggen. Een actie staat of valt namelijk met de voorbereiding. Wees realistisch, zowel op vlak van budget als planning. Zo kan je teleurstellingen vermijden.

3.Neem contact op met het organisatiecomité
De regiocoördinatoren en de comitéleden kunnen je dan verder helpen met praktische zaken en advies geven. Hun contactgegevens vind je bij ‘contacten’ op elke Levenslooppagina.

4. Vrijwilligers en sponsors zoeken
Hoe meer helpende handen hoe beter! Omring jezelf met vrienden, familie en kennissen die gemotiveerd zijn om je actie te realiseren. Wees ook niet bang om aan te kloppen bij bedrijven of winkels, want wie weet willen ze je actie wel sponsoren.

5. Promotie
De laatste stap voor het plaatsvinden van je actie, is de promotie ervan. Dit kan je doen aan de hand van affiches, flyers en mond-aan-mond reclame. Sociale media en het internet zijn ook handig als promotiekanalen. Zo kan je bijvoorbeeld een Facebook pagina aanmaken voor je evenement, of een blog met foto’s bijhouden. Ten slotte kan je de lokale media contacteren om de actie bekend te maken bij het grote publiek.

6. Uitvoering van de actie
Eindelijk is de dag van je actie aangebroken! Als je alle vorige stappen doorlopen hebt, is de kans groot dat het een succes wordt. Vergeet na afloop zeker niet iedereen die geholpen heeft te bedanken voor zijn inzet. Laat hen ook weten hoeveel de actie in totaal heeft opgebracht.

Je wilt een actie organiseren, maar je weet niet hoe eraan te beginnen? Dan ben je hier op de juiste plaats. Dit beknopte stappenplan is een leidraad die je kunt volgen om je actie tot een goed einde te brengen.

Fundraising inspiratie

De goede bedoelingen zijn er en je wilt een fondsenwervende actie organiseren. Maar wat als je geen inspiratie hebt? Onderstaande voorbeelden kunnen je op weg helpen.

 

Zelfgemaakte spullen verkopen op de markt

Zelfgemaakte spullen verkopen op de markt

Het team ‘de Ronsische Roadrunners’ wilde geld inzamelen voor Levensloop van Stichting tegen Kanker. Een aantal vrienden die zelf graag dingen maken, staken de hoofden bij elkaar. Er werd gekozen om zelfgemaakte spullen te verkopen op de zaterdagmarkt in Ronse. Nadat de taken verdeeld waren en iedereen duidelijk wist wat te doen, kon het echte werk beginnen.

Een uitgebreid assortiment van mutsen, sjaals, knuffels, poppen, sleutelhangers, koekjes, enz. was het resultaat. Drie zaterdagen lang werden deze ‘goodies’ aan de man gebracht op de markt. Deze actie was zeker een succes, want er werd in totaal 1 500 euro ingezameld.

Sponsortocht

Niet alleen individuen en vriendengroepen kunnen acties organiseren, ook scholen kunnen geld inzamelen voor Stichting tegen Kanker. Een voorbeeld hiervan is het Vallée Bailly instituut uit Eigenbrakel. Een leerkracht van deze school overwon borstkanker. Naar eigen zeggen kreeg ze veel steun tijdens die periode, zowel van de school als van Stichting tegen Kanker.

Dit motiveerde haar om de leerlingen te sensibiliseren over kanker en om geld in te zamelen voor de Stichting. Daarom organiseerde ze samen met haar collega’s een sponsortocht. 

De leerlingen lieten zich sponsoren door hun omgeving om een aantal kilometer te wandelen in de buurt van hun school. In totaal bracht deze actie 8 000 euro op, waarvan 4 000 euro naar Stichting tegen Kanker ging.

Variétéconcert

Luigi Franco, een zanger uit Remicourt (Luik), organiseerde al een aantal keer een benefietconcert ten voordele van Stichting tegen Kanker. ‘J’aime la variété’ schetst de geschiedenis van het Franse Chanson vanaf het begin van de 20ste eeuw tot nu. 

De groep bestaat uit hemzelf, drie zangeressen en muzikale begeleiding door Eric Closquet. Ze brengen een avond lang klassiekers van Trenet, Aznavour, Piaf, Brel, Hallyday, enz. De editie van 2014 bracht 1 500 euro op, en werd in de vorm van een cheque overhandigd aan een vertegenwoordiger van Stichting tegen Kanker.

Download onze handleiding fondsenwerving

Help ons zo in onze missie: deel deze pagina met je vrienden en familie!