9 aanbevelingen om je optimaal te beschermen tegen de zon | Levensloop

9 aanbevelingen om je optimaal te beschermen tegen de zon



Levenslopen. Ze bestrijken een groot deel van het weekend, én het valt wel eens voor dat de zon ook van de partij is. Maar wat moet je precies doen om je goed te beschermen? Huidkanker is namelijk nog steeds een grote boosdoener, en wordt heel vaak veroorzaakt door een slechte/overmatige blootstelling aan uv-stralen. Hier enkele aanbevelingen:

1. Beperk je tijd in de middagzon

Vermijd directe blootstelling aan de zon wanneer de zon het sterkst is, meestal tussen 11:00 en 15:00. Dit kan echter langer zijn afhankelijk van waar je bent.

2. Zoek de schaduw op

Zoek de schaduw op tijdens de uren met de meest intense uv-straling. Houd ook in de schaduw rekening met de weerkaatsing van uv-stralen door de omgeving (zoals water, zand of sneeuw)  die de uv-straling doen toenemen.

3. Draag beschermende kledij en een zonnebril

Draag beschermende kledij die uw armen en benen bedekt. Draag een hoed met een brede rand, om je gezicht en hals in de schaduw te houden. Draag een bril die uv-stralen absorbeert, om het risico op uv-beschadiging te verminderen. Dichtgeweven stoffen bieden meer bescherming tegen uv-stralen.

4. Gebruik zonnecrème

Geen zonnebrandcrème kan volledige bescherming bieden. Zonnecrème moet worden gebruikt in combinatie met schaduw, kleding, hoed en zonnebril, niet in de plaats ervan. Gebruik nooit zonnecrèmes om uw blootstelling aan de zon te verlengen. Gebruik zonnecrèmes met ten minste een SPF 30, met zowel UVA- als UVB-filters. Smeer rijkelijk ruim 30 minuten vóór je blootstelling aan de zon. Smeer opnieuw elke 2-3 uur. Vergeet niet gevoelige plekken zoals lippen en oren.

5. Bescherm kinderen

Pas alle bovenstaande aanbevelingen toe met extra zorg voor de kinderen. Hoe jonger je bent, hoe kwetsbaarder. Baby's jonger dan 6 maanden moeten uit de zon worden gehouden.

6. Weet hoe uw huid reageert op de zon

Heb je rood haar, een lichte huid of sproeten? Dan ben je gevoeliger voor zonnestralen.

7. Gebruik de UV-Index (UVI) om jezelf te beschermen

Ontdek de UV-Index via officiële bronnen. Wees ervan bewust dat de huid beschadigd wordt wanneer de UV-Index stralingsniveau 3 (matig) en hoger is.

8. Gebruik geen solariums / zonnebanken

Zonnebanken verhogen het risico op huidkanker en veroorzaken voortijdige veroudering van de huid en schade aan de ogen. Er is geen gezond of veilig ‘kleurtje’. Zonnebanksessies bereiden je huid ook niet voor op de zon.

9. Ken je huid

Onderzoek je huid regelmatig. Let op of moedervlekken veranderen (qua kleur, vorm of grootte) en of er nieuwe verschijnen. In geval van twijfel: raadpleeg je arts.

Denk er aan:



Pas altijd op voor de zon, waar je ook bent. Thuis in de tuin, tijdens een wandeling, op school, op het werk... Niet alleen wanneer je op vakantie bent aan zee of in de bergen!

Hoe meer je deze aanbevelingen respecteert, hoe meer je je risico op huidkanker vermindert!

Bron: https://www.europeancancerleagues.org/

Zo, nu je deze tips ter harte neemt, kan je zonder aarzelen volop genieten van een uitstekende zomervakantie en de komende Levenslopen!

Help ons zo in onze missie: deel deze pagina met je vrienden en familie!