FAQ | Levensloop

FAQ

Organiseren van een Levensloop

Stichting tegen Kanker is voortdurend op zoek naar nieuwe initiatiefnemers. Hier vind je meer info over de organisatie van Levensloop en kan je ons contacteren via info@levensloop.be

Hier kom je meer te weten over vrijwilligerswerking. Of contacteer de voorzitter van de lokale Levensloop in je buurt.

Levensloop wordt georganiseerd door lokale vrijwilligers die samen een comité vormen. Het comité bestaat uit meerdere comitéleden die elk hun specialiteit hebben.  

Om alles soepel te laten verlopen heeft het comité ook nood aan vrijwilligers voor de opbouw, afbraak en natuurlijk voor tijdens het Levensloop-evenement zelf. Zin om je ook in te zetten als vrijwilliger voor Levensloop? Vind hier meer info.  

 

Deelnemen aan een Levensloop

Iedereen die kanker overwonnen heeft of die momenteel nog behandeld wordt, is een “Vechter”.

Vechters zijn onze eregasten. Tijdens het Levensloop-evenement wordt je als Vechter extra in de watten gelegd. Ook tijdens het jaar worden de Vechters niet vergeten en worden er één of meerdere activiteiten voor Vechters georganiseerd. Ontdek er hier meer over.

 

 

Dit is mogelijk, maar je moet je dan apart inschrijven als Vechter (gratis inschrijving) en als deelnemer in een team (10€ per inschrijving). 

Neen, om deel te nemen aan een Levensloop-evenement of activiteit, moet je je inschrijven via de knop “Neem deel”.

Of ga naar de agenda, kies je activiteit naar keuze. 

Als team bepaal je zelf je doel. Je kan je streefbedrag zelf invullen. Hebben jullie je doel niet bereikt? Geen probleem, want elke gift telt in de strijd tegen kanker.

Schrijf je in via het inschrijvingsformulier. De Vechters verantwoordelijke zullen zal jou daarna tijdig contacteren om jou uit te nodigen voor de activiteiten op een het Levensloop-weekend evenement zelf of voor andere Levensloop-activiteiten die gedurende het jaar georganiseerd worden.

Ga naar de agenda, klik op de activiteit van je keuze. Je kan een eigen team aanmaken, je aansluiten bij een bestaand team of deelnemen zonder team. 

Opgelet, enkel als je ingeschreven bent in een team of zelf een team hebt aangemaakt kan je je laten sponsoren. 

Ga naar de agenda en klik op het evenement van je keuze. 

Ga naar “een nieuw team aanmaken”. 

Voeg jezelf (en eventueel andere teamleden) toe als deelnemer

Volg hierna de stappen om de betaling van de inschrijving(en) te voltooien. 

 

Een team is een groepje van mensen die zich samen willen inzetten in de strijd tegen kanker. Een team kan bestaan uit familieleden, vrienden, collega’s, buren, een vereniging, een sportclub, cafévrienden, een studentenclub, enz. Van een team wordt verwacht dat er gedurende de 24 uur minstens één iemand van het team op het parcours aan het wandelen of lopen is. 

De meerderheid van de teams houden tijdens het Levensloop-evenement ook een stand open om extra geld in te zamelen. Wat je als team verkoopt kan je volledig zelf kiezen. Als team kan je eten, drinken, merchandising verkopen of activiteiten organiseren

Levensloop steunen

Het ingezamelde geld wordt integraal besteed aan de werking van Stichting tegen Kanker, met name: wetenschappelijk kankeronderzoek, begeleiding van patiënten en hun naasten, en promotie van een gezonde levensstijl. Meer info vind je hier.

De teams en het organisatiecomité zoeken diverse partners om het evenement te steunen. Lees hier meer over hoe je kan sponsoren als bedrijf.

Elke gift groter of gelijk aan € 40 (cumuleerbaar op 1 jaar) geeft recht op een belastingvermindering van het bedrag van uw gift. In 2020 wordt deze belastingvermindering voor giften, uitzonderlijk verhoogd van 45% naar 60%. U ontvangt automatisch een fiscaal attest in de loop van het eerste trimester van het volgende jaar.



Het bedrag dat u fiscaal in mindering kan brengen is beperkt tot :



•    10% van het totale netto-inkomen bij privépersonen (met een plafond van 353.480,00 €).

•    5% van de winst voor bedrijven (met een plafond van 500.000,00 €).



Volgende giften zijn niet fiscaal aftrekbaar: aankoop van kaarsen, giften in naam van een gemeente, sponsoring, inschrijving in een team,…

Wat wél fiscaal aftrekbaar is: wanneer je in eigen naam (of dat van je bedrijf) een Levensloop, team of persoon sponsort.



Om te kunnen genieten van een fiscaal attest mag een gift niet het resultaat zijn van een geldinzameling. De schenker ontvangt geen tegenprestatie voor zijn of haar gift, van welke aard ook. Een tegenprestatie kan zijn: deelname aan een tombola, aan een activiteit, toegang tot een concert of gebouw, levering van een goed of dienst, promotionele aandacht, enz.

Zowel particuliere giften als bedrijfsgiften zijn fiscaal aftrekbaar. Maar opgelet, er zijn enkele voorwaarden:

Particuliere giften

Om fiscaal aftrekbaar te zijn en dus een fiscaal attest te ontvangen, moet jouw gift door jou persoonlijk uitgevoerd worden, onder jouw naam en vanaf jouw eigen persoonlijke bankrekening.

Bedrijfsgiften

wil je graag een gift maken met je bedrijf, zorg er dan ook voor dat je enkel de gegevens en de bankrekening van je bedrijf gebruikt. 

  • Meng je persoonlijke gegevens in geen geval met je bedrijfsgegevens als je een fiscaal attest wil ontvangen. Je kan meerdere giften tegelijk doen, maar meng geen persoonlijke giften met bedrijfsgiften. 
  • Stort je een som voor Stichting tegen Kanker die bestaat uit een combinatie van niet-aftrekbare giften (bv. een fondsenwervingsactie) en fiscaal aftrekbare giften (bijvoorbeeld een persoonlijke gift van jezelf), stort deze dan niet in 1 keer, maar in 2 verschillende stortingen. Bij gecombineerde stortingen kan de Stichting tegen Kanker geen onderscheid maken en ontvang je geen fiscaal attest. Bij het betalen zal het systeem een gescheiden betaling voorstellen door middel van een pop-up.

 

fiscaal attest gift levensloop

 

Je kan Levensloop op verschillende manieren steunen. 

•    Doe een gift voor een deelnemer, een team of je Levensloop 

•    Organiseer een activiteit  om geld in te zamelen. Ideeën nodig om je op weg te helpen? Bekijk hier onze inspiratielijst 

•    Koop een kaarsenzakje en  en draag het op aan iemand die kanker heeft of had. We brengen graag je persoonlijke boodschap aan op het zakje en plaatsen het neer op het parcours tijdens de Kaarsenceremonie op het evenement.

  • Alle online betalingen zijn beveiligd dankzij onze partner Ogone, het meest vertrouwde online beveiligd betalingsplatform binnen Europa, met klanten in 35 landen. De webpagina’s voor online giften aan Stichting tegen Kanker zijn met dit systeem beveiligd.

  • Stichting tegen Kanker is lid van de VEF, de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving.

  • De budgetten worden jaarlijks goedgekeurd door de Raad van Bestuur en de rekeningen van de Stichting worden gecontroleerd en goedgekeurd door een onafhankelijk, professioneel auditbureau (Deloitte). Elk jaar geeft de Stichting een Jaarrapport uit, met een transparant overzicht van de inkomsten en uitgaven.

JA, in volgend geval: laat je een persoonlijke prestatie sponsoren, zoals je afgelegde kilometers bij een loop- of fietstocht?  Dan kan de sponsor een fiscaal attest ontvangen.  Hij sponsort jou door zijn gift rechtstreeks te storten op onze website. Vanaf een gift van €40 (minimum totaalbedrag van zijn giften binnen hetzelfde kalenderjaar) krijgt de sponsor een fiscaal attest.

NEEN, indien een sponsor jouw actie steunt in ruil voor zichtbaarheid door bijvoorbeeld logovermelding, een advertentie of promotionele aandacht. In dat geval heeft de sponsor geen recht op een fiscaal attest.

Voor meer informatie kan je Lieve Verhaegen (02/743 37 45) contacteren.

Technische hulp

Onze website kan worden gebruikt op alle browsers. We raden wel aan om de nieuwste versie van de browsers op uw computer te installeren zodat u de beste gebruikerservaring heeft. Op dit moment is Internet Explorer één van de minst functionele browsers, we adviseren dan ook om Chrome of Firefox te gebruiken.

Neen: om fiscale attesten uit te reiken aan hun schenkers moeten verenigingen & organisaties een vergunning krijgen van de Minister van Financiën. Stichting tegen Kanker heeft deze vergunning en is dus gemachtigd om fiscale attesten te geven.

Er zijn verschillende redenen waarom iets misloopt op een website. We behandelen hier de meest voorkomende, namelijk:

1. De browser laat de pagina vanuit haar eigen geheugen (cache) zien en de pagina moet even worden vernieuwd (de meest voorkomende reden). Meestal kan je dit makkelijk oplossen door het cachegeheugen leeg te maken.

2. Server-side Caching: Soms duurt het 20 minuten vooraleer je de wijzigingen op de pagina kan zien.

3. Ben je vergeten het vakje ‘Ik aanvaard dat mijn gift en mijn boodschap op de website en dus op het internet getoond wordt' aan te vinken, neem dan contact op met de voorzitter van uw Levensloop.



4. Als je registratie / gift / geldinzameling nog steeds niet zichtbaar is, neem dan contact met ons op via info@levensloop.be en stuur ons zoveel mogelijk informatie. De kans bestaat dat we je om betalingsbewijs vragen. Een betalingsbewijs is een kopie van uw bankafschrift met de transactie op. Als je een bevestigingsmail ontvangen hebt gelieve deze ook door te sturen zodat we je beter kunnen helpen.

 

Klik op de " Paswoord vergeten?" tab. Je zal vervolgens een mail toegestuurd krijgen met een link om je wachtwoord aan te passen.

 

Als je geen bevestigingsmail van ons hebt gekregen, controleer dan even of de e-mail misschien bij je spam of ongewenste e-mail terecht is gekomen. Kan je niets vinden en is je profiel ook niet zichtbaar op de website, neem dan contact met ons op.

Stuur ons een e-mail naar info@levensloop.be met de link die je wenst te verwijderen. We verwijderen je gegevens en zorgen ervoor dat de pagina niet meer in de verschillende zoekmachines opduikt. Het kan wel even duren vooraleer je gegevens definitief uit de zoekmachines verdwijnen.

Let wel op: indien je je account wilt verwijderen, gelieve ons te bewijzen dat je de rechtmatige eigenaar bent van de levenslooppagina.

 

Heb je leuke, creatieve ideeën voor onze website? Laat het ons zeker weten! Ons team bekijkt alle suggesties en we contacteren je indien we meer informatie nodig hebben. We kijken uit naar je ideeën en wensen.

Werkt er iets niet naar behoren op de website? Help ons onmiddellijk en juist te reageren door ons zoveel mogelijk informatie te bezorgen. De details (screenshot / foutmeldingen) maken het verschil. Indien we meer informatie nodig zouden hebben, bestaat de kans de we je verder contacteren. Problemen rapporteren wanneer ze zich voordoen, laat ons toe om de website verder te optimaliseren. We waarderen jouw geduld en tijd die nodig is om ons deze informatie te bezorgen.

Android

Het nemen van screenshots kan verschillen van Android tot Android. Je kan bijvoorbeeld een screenshot maken door de ‘volume- en powerknop’ gelijktijdig in te drukken. Of door de ‘volume- en homeknop’ in te drukken. Screenshots worden opgeslagen bij foto's.

iPhone or iPad

Om een screenshot te maken met een iPhone of iPad, druk je gelijktijdig op de homeknop en de powerknop. De screenshot wordt vervolgens opgeslagen bij foto's.

 

Onze betalingsprocessor laat zien wanneer er zich een transactiefout heeft voorgedaan, maar het voorziet ons niet de juiste context of specifieke informatie waarom een fout is opgetreden. Is de betaling mislukt? Het is mogelijk dat de betaling werd afgewezen om één van de volgende redenen:

Kredietkaart (American Express, Mastercard, Visa, etc.)

  • Kaartgegevens onjuist ingegeven: Gelieve na te gaan of de naam, de vervaldatum en het CVV-nummer overeenkomen met de gegevens op je kaart
  • Afgewezen door de bank of financiële instelling
  • Er is geen tegoed meer beschikbaar op de kaart
  • Problemen met je netwerkverbinding

Om de specifieke oorzaak van de betalingsfout vast te stellen, gelieve contact op  te nemen met je financiële instelling.